Auteur
Bericht
ADP
Andere
Examenvragen 2009-2010 Examen dinsdag 3/11/2009 (IAJ).
1. Ligamenten van de heup, achteraanzicht bij de vrouw. Bijvragen: welke ligamenten vormen welke foramina en wat loopt er door die foramina. Dus lig sacrospinale en -tuberale, foramen ischiadicum minus en majus.
2. Axis (2de cervicale wervel). Bijvraag: wat houdt dens axis op zijn plaats? (Lig. transversum atlantis). wat loopt er door de foramina transversaria, van waar, naar waar? (arteriae vertebrales, van arteria subclavia, naar hersenen via foramen magnum).
3. Vooraanzicht schouder. Bijvragen: welke vena is dit? Vena cephalica. Welke arterie? arteria thoraco-acromialis. Fascia? Clavipectorales.
4. Uitgetypte vraag: welk klinisch beeld verwacht je bij iemand waarbij de n. thoracicus longus geledeerd wordt? => scapula alata.
Bij is heel vriendelijk, 't moet wel vooruit gaan. Ik had "geluk" met de vragen in die zin dat ik ze min of meer verwacht had... Ik heb rondom mij echter mensen gezien met minder aangename vragen, zoals oa de nekspieren van dorsaal, ligamenten van het hand etc...
Geplaatst: Wo 4 Nov 2009 (11:14)
ADP
Andere
Nog een leuk weetje over hoe je de vragen bekomt:
Er is vooraan een assistente met een grote A4-map, met 100den afgedrukte foto's uit de Sobotta (CD-rom). Je moet dan in een rijtje gaan aanschuiven en je krijgt dan steeds de volgende 4 figuren. Dit impliceert dus dat de "reeksen" van 4 figuren steeds samenblijven. Ik had bv tekening nummer 660, 661, 662 en 663 ( dit komt uiteraard niet overeen met de nummering in de Sobotta).
Geplaatst: Do 5 Nov 2009 (11:15)
Gast
Gast
examenvragen 7/6/2010 Ik kreeg vandaag de volgende afbeeldingen met bijvragen:
- Arterieën van boveneen: moest alle arterieën met zijtakken benoemen (let op de A glutea in en sup!)
- Art. Humeri: ik ben gewoon gaan benoemen welke ligamenten ik zag. hij vroeg nog welke spier er onder lig. transersum scapulae lag en welke structuur er tussen tubercullum majus en minus lag.
- Ribben:kreeg de eerste 3 ribben te zien. heb verteld dat ze een corpus, collum en caput hebben, dat tubercullum costae collum en corpus scheidt. verder moest ik nog de drie soorten ribben opnoemen.
- Bovenbeen van lijk: de voorkant van het bovenbeen, heb verteld weke spieren er liepen. hij vroeg welke structuren er verder nog te zen waren (V femorais, N femoralis en A femoralis)
Geplaatst: Ma 7 Jun 2010 (15:03)
Gast
Gast
7-6-10 mijn vragen gisteren waren
1/ rechterschouder van lateraal, spieren van de rotator cuff benoemen
2/ achterkant onderbeen met M. epigastricus en M. soleus weggesneden
3/ buiken van onderen gezien, diafragma te zien, alles vertellen over het diafragma en over de spieren die zichtbaar waren e.d.
4/ foto van het bovenbeen van een lijk met de oppervlakkige spieren en de lacuna vasorum
Geplaatst: Di 8 Jun 2010 (8:43)
Gast
Gast
ik had volgende vragen ( de nummers zijn uit de nieuwe sobotta) :
- foto 310
- foto 617
- foto 240 de fig 429
- radiologie foto 274
Geplaatst: Di 8 Jun 2010 (16:15)
Gast
Gast
Anatomie 11/06/10 Mijn vragen van examen anatomie gisteren:
* linkerschouder van dorsaal (botstructuren, belangrijkste ligamenten, spieren rotator cuff en caput longum triceps)
* voet van lateraal (pezen extensoren, vaginae tendinis en retinaculums)
* kaakgewricht van lateraal (belangrijkste delen benoemen, proc. styloideus + ligament, meniscus tussen gewricht zodat we kunnen kouwen)
* vraag waarom mediale meniscus van de knie rapper gekwetst geraakt dan laterale ==> deze zit veel vaster en heeft weinig bewegingsruimte door ligamenten die er op gebonden zijn
Het valt goed mee hoor, ik had ook wel het geluk dat hij bijn niks heeft gevraagd over bloedvaten/zenuwen. Leer die toch maar goed want bij de rest vroeg hij er wel redelijk op door.
Geplaatst: Za 12 Jun 2010 (11:54)
Gast
Gast
Anatomie examenvragen 11 juni Mijn vragen waren de volgende:
*eerste tekening was een foto van het voorbeen; lacuna vasorum/muscolurum en wat er allemaal doorgaat, de pes anserinus, kantaal van hunter(begrenzing en wat er door gaat: a/v femoralis + nervus saphenus)
*tweede tekening was van den axis: heb ik het belangrijkste verteld, oa. wat er door het foramen transversarium gaat (a vertebralis, komt van a subclavia en gaat naar het foramen magnum). Toen vroeg hij aan mij wat de twee hoofdgewrichten waren: art atlanto-axillaris en art atlanto-occipitalis en door welke gewrichtsvlakken deze gevormd werden.
*derde tekening was een röntgenfoto van het os sacrum/coccygeus: stond een pijltje naar het os coccygeus. Bijvraag: wat loopt er door de foramina sacrales=> cauda equina.
*laatste tekening was een doorsnede van het schoudergewricht, de moeilijkste van allemaal, maar uiteindelijk vielen de vragen wel mee! heb ik wat over verteld (rotator cuff spieren enzo). Uiteindelijk toonde hij nog een paar dingen aan zoals het caput longum van de biceps en triceps en vroeg wat er zich in de fascia pectorales boorde (vena cephalica)!
Uiteindelijk viel het dus nog goed mee en hij is ook echt heel vriendelijk! Zoals hem zelf zegt moet ge absoluut gene schrik hebben!
Succes!
Geplaatst: Ma 14 Jun 2010 (15:48)
Gast
Gast
De vragen waren letterlijke vertalingen van de engelse Sobotta tekst.
Fig. 569 Muscles of the thoracic and the abdominal wall, Mm. thoracis et abdominis
Fig. 429 Arteries and nerves of the anterior region of the elbow, Regio cubitalis anterior;
after partial removal of the flexor muscles of the forearm;
medial (ulnar) view.
Fig. 1126 Arteries of the hip and the thigh;
overview.
The branching pattern of these arteries varies considerably. This type of origin and arborisation of the deep artery of thigh occurs in approximately 58% of cases.
RX foto ruggenwervels met pediculus als aangeduide structuur
Geplaatst: Vr 25 Jun 2010 (1:17)
Berichten van afgelopen: Alle berichten 1 Dag 7 Dagen 2 Weken 1 Maand 3 Maanden 6 Maanden 1 Jaar Sorteer op: Plaatsings tijd Titel reactie Auteur Oplopend Aflopend